Bosbaden is nog vrij onbekend in Nederland. Mogelijk ken je onder onder de Engelse naam Forest Bathing, of als het Japanse Shinrin Yoku. Dit betekent zoiets als: onderdompeling in de atmosfeer van het bos (of de natuur). Bosbaden heeft dus niet met zwemmen in de natuur te maken. Ik heb er zelf kennis mee gemaakt tijdens mijn opleiding tot Buitenpsycholoog, en door zelf als deelnemer mee te gaan in een begeleid bosbad ervaren wat een fijn effect het op mij had. De wens dat ook aan anderen te kunnen meegeven heeft ertoe geleid dat ik de opleiding tot Bosbadgids heb gevolgd bij The Forest Bathing Circle.
Tijdens het Bosbaden maak je met al je zintuigen contact met de natuurlijke omgeving door middel van verschillende oefeningen, die uitnodigingen worden genoemd. Door te vertragen, te verstillen en je te verbinden met de natuur om je heen activeert bosbaden het zelfhelend vermogen van lichaam en geest. Bosbaden vergroot je zintuiglijk bewustzijn en helpt je in het moment te zijn. Het heeft een positieve invloed op allerlei aspecten van het welzijn zowel mentaal als fysiek.
Meedoen aan een begeleid bosbad biedt je de mogelijkheid om even tot jezelf te komen, uit de haast van het dagelijks leven te stappen en niets te moeten. Je hoeft even niets te doen, je kan gewoon even zijn, je met al je zintuigen richten op de details van de natuurlijke omgeving waar je normaal aan voorbijgaat en je verwonderen over al het moois dat de natuur te bieden heeft. Je komt tot jezelf in contact met de natuur.
Hoewel natuurverbinding al eeuwenlang onbewust beoefend werd door de mens, is Bosbaden als begeleide beoefening in de jaren 80 in Japan ontstaan als natuurlijke remedie tegen psychische klachten. Het wordt daar beoefend als een preventieve therapievorm, vanuit het idee dat het goed is om gezondheid en welbevinden te stimuleren. Intussen is het uitgegroeid tot een methode met een wetenschappelijke basis. (Bron: Eefje Ludwig – Handboek werken als bosbadgids)
Tijdens het Bosbaden ben je niet alleen in de natuur, maar ook met de natuur. Het brengt een diepe ontspanning en geeft ruimte voor reflectie. Het is een pauze, waarin je de haast van het drukke leven van alledag voor even kunt loslaten en de tijd even mag vergeten. Deelnemers gaven aan het bos op een hele andere manier te ervaren dan tijdens een normale wandeling. Zij noemden het een digital detox in de natuur, een cadeau aan zichzelf, een rustpunt, inspirerend.









We gaan met een kleine groep van maximaal 12 personen op een mini-ontdekkingstocht in het bos. Hoewel het een groepsactiviteit is zal er niet veel gesproken worden. Het is een individuele ervaring in gezelschap van anderen. Je komt uit je hoofd, in je lijf en bij je gevoel. We lopen niet ver, en niet snel. Ik zal je oefeningen (uitnodigingen genoemd) geven om met al je zintuigen contact te maken met de natuur waardoor je de omgeving op een andere manier beleeft. Je krijgt de ruimte om rond te dwalen, en om fysiek stil te zijn in de natuur. Ieder heeft zijn eigen ervaring, er is geen goed of fout.
Een bosbad duurt 3 uur. Dat klinkt lang, maar de ervaring leert dat de tijd voorbij vliegt. We sluiten het bosbad af met thee en iets lekkers te eten.
Mijn vaste bosbadlocatie is in de Korte Duinen in Soest.
Het startpunt is de parkeerplaats Zonnegloren in Soest.
De kosten voor een bosbad met open inschrijving bedragen 50 euro per deelnemer.
Wil je gedurende het jaar een vast moment voor jezelf? Doe dan mee met het jaarprogramma waarin je in elk seizoen een keer mee gaat bosbaden.
Je kan dan een Vier Seizoenenkaart kopen voor 175 euro.
Wil je een bosbad op maat? Bijvoorbeeld een 1-op-1 bosbad, een bosbad met alleen je partner of je beste vriend(in), of een bosbad als teamuitje of activiteit voor een speciale gelegenheid zoals een verjaardag of familiedag op een locatie naar keuze? Dan maak ik graag in overleg een offerte.
Op de volgende data verzorg ik een Bosbad in de Korte Duinen, van 9.30 tot 12.30. Bij minimaal 6 deelnemers gaat het bosbad door.
Lentebosbad: Zondag 10 mei
De donkere weken liggen achter ons, en de natuur komt weer tot leven. De lente is het seizoen van vernieuwing en groei. In veel culturen wordt de lente gezien als een tijd van hoop, wedergeboorte en het overwinnen van tegenspoed.
Wil je deelnemen? Meld je aan door het sturen van een mailtje naar: willemijn@praktijkdebuitenruimte.nl, je ontvangt dan een factuur en aanvullende informatie.
